ddaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد اصول بانکداری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 13 صفحه


قسمتی از متن .docx :

اصول بانکداری

ربا یا بهره:

از دیدگاهی ، ربا در لغت به معنای فایده و سودی است که وام دهنده بابت طلب خود می گیرد و یا پولی است که بابت منافع استفاده از پول ، از بدهکار گرفته می شود. ربا بر دوگونه است :ربا در معامله و ربای قرضی.

ربا در معاملات ، عبارت است از مبادله دو کلای مثل هم با دریافت اضافی. از سوی دیگر ربای قرضی به این صورت است که فردی ، مالی به دیگری قرض دهدبه شرط این که با مقدار زیادتری به وی بازگرداند. خواه به صورت صریح شرط کند و یا دادن قرض بر مبنای آن باشد. دین اسلام ربا را به معنای "اضافه بر اصل"چه به صورت پولی و چه به صورت ربا در معامله حرام کرده است.

در برخی موارد با توجه به نوع مصرف وام ، تفاوتی بین بهره و ربا قایل می شوند. بدین معنا که اگر وام ،مصرفی و ضروری باشد ، مبلغ اضافی دریافت شده را ربا می دانند. ولی اگر وام بابت مصارف تولیدی و تجاری باشد، مبلغ اضافی دریافت شده توسط وام دهنده را ربا نمی دانند. بلکه آن را بهره می دانند و برخی از علما (مانند مصریان) آن را بهره می نامند. به هر حال ، از نظر فقهای شیعه و اکثریت فقهای اهل سنت ، تفاوتی از پیش تعیین شده بین ربا و بهره وجود ندارد و هر گونه مازادی که علاوه بر اصل ، دریافت شود ، تحت هر عنوان حرام و غیر مجاز است.

در قانون بانکداری اسلامی بدون ربا ، نحوه تجهیز منایع به دوصورت پیش بینی شده است:

سپرده سرمایه گذاری مدت دار

سپرده قرض الحسنه

در مورد سپرده های قرض الحسنه بین بانک و سپرده گذار ، رابطه مستقیم بدهکار بستانکار وجود دارد. اصل این گونه سپرده ها توسط بانک ها تعهد و تضمین می گردد و برای بانک ، یک بدهی عندالمطالبه محسوب می شود. به محض تقاضا ی سپرده گذار ، بانک مکلف به پرداخت اصل سپرده آن ها می باشد.

در مورد سپرده های سرمایه گذاری مدت دارد ، از نظر حقوقی ، بین بانک و سپرده گذاری رابطه وکیل و موکل استوار است و بانک به عنوان وکیل ، این سرمایه ها را به صورت مشاع در بخش های مختلف اقتصادی به کار می گیرد. اساس کار باید باید بر مبنای مشارکت در سود و زیان باشد و هم بانک و هم سرمایه گذار باید در سود یا زیان حاصله شریک باشند.

در نظام بانکداری ایران ، به سپرده ها نباید هیچ رقم از پیش تعیین شده ای به عنوان سود تعلق گیرد. البته بانک می تواند از محل درآمد های حاصل شده و تا مشخص شدن سود قطعی ،نرخ سود علی الحساب برای سپرده ها تععین کرده و به سپرده گذاران پرداخت نماید

اصول بانکداری اسلامی

بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال می‌کند با این تفاوت که ادعا می‌شود عملیات بانکداری در این بانک‌ها براساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌گیرد.مهم‌ترین اصل در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت ربا یا همان بهره پول است.

عمومی‌ترین مفاهیم مورد استفاده بانکداری اسلامی شامل مضاربه (تقسیم سود)، ودیعه (به امانت گذاردن)، مشارکت (سرمایه‌گذاری مشترک)، مرابحه (قرارداد مبتنی بر قیمت تمام شده) و اجازه به شرط تملیک (لیزینگ) است.

در یک قرارداد رهنی به جای اینکه برای خرید یک کالا، وام در اختیار خریدار قرار بگیرد، بانک‌ها خود اقدام به خرید کالا می‌کنند و آن را دوباره به خریدار می‌فروشند و وجه آن را به صورت قسطی دریافت می‌کند.البته در این معامله سودی و یا جریمه‌ای دریافت نمی‌شود.

به منظور جلوگیری از هر گونه قصور در این زمینه بانک اقدام به دریافت وثیقه می‌کند.کالا یا ملک مورد معامله از آغاز به نام خریدار ثبت می‌شود. این کار مرابحه نام دارد.

یکی دیگر از مفاهیم در انجام معاملات اسلامی اجاره و اقتنا نام دارد که مشابه لیزینگ مستغلات است.وام بانک‌های اسلامی برای خرید وسائل نقلیه نیز شیوه مشابهی از لیزینگ است که وسیله نقلیه را با قیمتی بالاتر از قیمت معمول به خریدار می‌فروشد اما مالکیت خودرو را تا پایان مدت اقساط وام حفظ می‌کند.

نوعی دیگر از انواع تسهیلات بانک‌های اسلامی پرداخت وام به شرکت‌ها با نرخ بهره شناور است.نرخ بهره شناور به عنوان نرخ بازده ویژه یک شرکت به حساب می‌آید. به علاوه اینکه سود بانک دقیقا برابر با سود خود شرکت خواهد بود.این فرم از مفاهیم خدمات بانکداری اسلامی مشارکت نام دارد که بانک تامین‌کننده منابع مالی و شرکت پدیده آورنده و مجری پروژه است که در پی یک طرح اقتصادی به سرمایه‌گذاری مشترک می‌پردازند.بنابراین این سود و زیان نیز به طور مساوی بین آنها تقسیم می‌شود و شرکت نباید در صورت شکست در پروژه هزینه‌ها و زیان را برعهده گیرد.

مرکز مشاوره شریعت اسلامیبانک‌ها و موسسات اسلامی که به ارائه خدمات و تولیدات بانکداری اسلامی می‌پردازند. به تاسیس یک کمیته مشاوره بانکداری اسلامی نیازمندند.هدف از تاسیس این کمیته اطمینان از اجرای احکام شریعت اسلامی در قراردادها و معاملات بانکی است.عقود مختلف در بانکداری اسلامی

ودیعه (Wadiah)در عقد ودیعه بانک به عنوان یک محافظ و معتمد برای سپرده‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.در بانکداری اسلامی هر شخص می‌تواند پول خود را به صورت ودیعه نزد بانک به امانت بسپارد و هر گاه که خواست









سایر محصولات :
تحقیق در مورد اصول تصفیه آب و پس ماندهای ناشی از تصفیه آب و روش های دفع

لینک دانلود و خرید پایین...

تحقیق در مورد اصول تغذیه گیاهان زینتی

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد اصول بانکداری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته...

تحقیق در مورد اصول انجام پاپ اسمیر

...

تحقیق در مورد اصول اساسی حاکم بر روابط بین کشورها علوم سیاسی رشته روابط بین‌المللی

...

تحقیق در مورد اصول اخلاق و رفتار امام علی

...

تحقیق در مورد اصلاح رگولاسیون ولتاژ در خطوط انتقال نیرو 160 ص

...

تحقیق در مورد اصلاح الگوی مصرف

...

تحقیق در مورد اصلاح رفتار مطالعه وشیوه یادگیری

...

تحقیق در مورد اصلاح خاکهای شور و قلیا

...

تحقیق در مورد اصلاح الگوی مصرف دربخش تولید ازدیدگاه مدیریت مالی وراهکارهای آن

...

تحقیق در مورد اصلاح الگوی مصرف

...

تحقیق در مورد اصلاح مصرف ازنگاه قرآن واحادیث

...

تحقیق در مورد اصل طلایى غلبه بر اضطراب امتحان

...

تحقیق در مورد اصل جبران کامل زیان

...

تحقیق در مورد اصفهان

...

تحقیق در مورد اصفهان قیر

...

تحقیق در مورد اصفهان از گذشته های دور به لقب

...

تحقیق در مورد اصطلاحات جنگی

...

تحقیق در مورد اشنایی با مرمت انبیه

...

تحقیق در مورد اشکای عروسک

...

تحقیق در مورد اشعه ایکس

...

تحقیق در مورد اشتغال و مدیریت

...

تحقیق در مورد اشتعال و جرقه

...

تحقیق در مورد اشتغال زنان و مسائل مربوط به آن

...

تحقیق در مورد اشتباه و بطال قراردادها

...

تحقیق در مورد اشاره ای بر اصول نظری گسترش سیلاب 68 ص

...

تحقیق در مورد اشاره کردن

...

تحقیق در مورد اسید

...

تحقیق در مورد اسهال و درمان آن

...

تحقیق در مورد اسنتیتو آرایش و زیبایی ماتیک

...

تحقیق در مورد اسناد انقلاب اسلامی

...

تحقیق در مورد اسماء و صفات خدا در قرآن

...

تحقیق در مورد اسم های ایرانی Iranian Name

...

تحقیق در مورد اسم پسر 2

...

تحقیق در مورد اسم دختر

...

تحقیق در مورد اسلحه ای برای تمام مناطق کلاشینکف AK 47

...

تحقیق در مورد اسلحه مدرن

...

تحقیق در مورد اسلام

...

تحقیق در مورد اسلام و ورزش

...

پاورپوینت در مورد امر به معروف و نهی از منکر درادیان پیشین از نظر قرآن
پاورپوینت در مورد آمار و کاربرد آن در مدیریت
تحقیق درباره آموزش و پرورش در ایران
طرح توجیهی کار آفرینی ، عکاسی
پاورپوینت آزمایش مقاومت برشی برجا
طرح توجیهی سیم و کابل
تحقیق در مورد تفاوت های دین زرتشت و اسلام
طرح توجیهی و کارآفرینی اسباب بازی
تحقیق در مورد تاریخچه نیروگاه رامین
پاورپوینت در مورد انواع ارزشیابی
پاورپوینت در مورد امنیت
پاورپوینت در مورد امواج فیزیکی
پاورپوینت در مورد الگوهای اتمی ( واقعیت اتم )
پاورپوینت در مورد امنیت غذایی

کلمات کلیدی :نرخ بهره شناور سرمایهzwnj گذاری مشرک مبلغ اضافی دریاف باشد مبلغ اضافی مورد اصول بانکداری بانکداری اسلامی میzwnj شود میzwnj کند نام دارد اصول بانکداری سرمایهzwnj گذاری قسیم سود معاملا اسلامی گذاری مشرک میzwnj اسلامی سپرده بانکداری بانکداری دریاف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی